Ako odborníci so skúsenosťami a spoluprácou s profesionálnymi jazdcami, často dostávame otázky na odporúčanie týkajúce sa plášťov a tlakov v plášťoch. Táto téma je náročnejšia na rýchlu a stručnú odpoveď. Základný setup si dokáže každý naštudovať z domácich aj zahraničných článkov. Nikde však nenájdete, aké je to správne nastavenie a preto sa pokúsíme túto tému objasniť.
Sme v pravidelnom kontakte s profi jazdcami SK, CZ a PL scény aj vzhľadom k tomu, že niektorí jazdia naše MTB Rival inserty. Neustále si odovzdáme feedbacky na najnovšie trendy v mtb svete. S niektorými jazdcami sa nám aj pár krát do roka podarí dať si spoločný pojazd v bikeparku alebo na lokálnych trailoch a práve popri jazdení si vždy odovzdáme mnoho zaujímavých informácií. Často krát sa zhovárame práve o rôznych setupoch, komu čo vyhovuje, čo skúšajú nové, na čo sa momentálne v rámci tréningov zameriavajú a pod...
Často témou našich rozhovorov sú PLÁŠTE, TLAKY A INSERTY. Rozhodli sme sa pozrieť na to komplexne, pretože nás taktiež zaujímalo aký je vlastne benchmark na profi leveli. Podarilo sa nám zladiť infomácie a dáta so siedmymi znánymi profesionálnymi DH / EN ridermi: Rasťo Baránek a Stanislav Sehnal za Kellys Factory team, Adam Rojček za OSMOS Gravity team, Ľuboš Staňo za Mtbiker , Martin Knapec za CTM Factory team, Jakub Říha za Kona bikes a na poslednú chvíľu nám doplnil dáta aj Slawomíra Lukasik, ktorí jazdí posledné roky top 5 vo svetovom endure za Yeti Fox Factory team.
Dáta sú zosumarizované takým spôsobom aby boli prehľadné, porovnávateľné medzi jazdcami ale hlavne na logickom princípe (váha jazdca, podmienky). Najväčšou výzvou bolo stanoviť podmienky sucho a mokro, nakoľko samy dobre vieme, žé iné je sucho v Kálnici a iné napr. Maline Brde, resp. iné na hladkých našejpených, skokových trailoch a iné sucho na kamenistých / koreňových alebo hrabankových tratiach. Tabuľka s dátami by sa takto dala vetviť na min. 2 typy suchých podmienok a 2 mokrých ale výpovedná hodnota porovnania a prieskumu by bola zbytočne komplikovaná.
Po dohode s profi jazdcami sme sa zhodli, že chceme dať tomuto PRIESKUMU jasnú MESSAGE od ktorej sa dokážu odraziť všetci bikeri bez rozdielu úrovne, akú jazdia.
Nech sa páči, tu sú dáta:
Suché podmienky / DRY Conditions | |||||
TLAK | INSERT | PLÁŠŤ - model, veľkosť, zmes a casing | |||
RASTISLAV BARÁNEK (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,5 bar | Áno | Schwalbe Magic Marry, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH | |
ZADNÉ KOLESO | 1,8 bar | Áno | Schwalbe Magic Marry, rozmer 27,5'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH | ||
LUBOŠ STAŇO (váha 70kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,4 bar | Áno |
Maxxis Assegai, rozmer 29'', šírka 2,5, zmes MaxGrip, casing DH |
|
ZADNÉ KOLESO | 1,55 bar | Áno |
|
||
ADAM ROJČEK (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,7 bar | Nie |
|
|
ZADNÉ KOLESO | 1,9 bar | Áno |
|
||
STANISLAV SEHNAL (váha 78kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,6 bar | Áno |
|
|
ZADNÉ KOLESO | 1,75 bar | Áno |
|
||
MARTIN KNAPEC (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,6 bar | Nie |
|
|
ZADNÉ KOLESO | 1,8 bar | Áno |
|
||
JAKUB ŘÍHA (váha 78kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,3 bar | Nie |
|
|
ZADNÉ KOLESO | 1,5 bar | Áno |
|
||
SLAWOMIR LUKASICK (váha 85kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,3 bar | Áno |
|
|
ZADNÉ KOLESO | 1,45 bar | Áno |
|
Mokré podmienky / WET Conditions | ||||
TLAK | INSERT | PLÁŠŤ - model, veľkosť, zmes a casing | ||
RASTISLAV BARÁNEK (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,4 bar | Nie | Schwalbe Dirty Dan, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,7 bar | Áno | Schwalbe Magic Marry,rozmer 27,5'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH | |
LUBOŠ STAŇO (váha 70kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,3 bar | Áno |
Maxxis Shorty2, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes MaxGrip, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,45 bar | Áno |
Maxxis DHR, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes MaxGrip, casing DH |
|
ADAM ROJČEK (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,6 bar | Nie |
Bontrager G Spike Team Issue, rozmer 29”, šírka 2,4, zmes 42a, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,7 bar | Áno |
Bontrager G Spike Team Issue, rozmer 29”, šírka 2,4, zmes 42a, casing DH |
|
STANISLAV SEHNAL (váha 78kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,6 bar | Áno |
Schwalbe Magic Marry, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,75 bar | Áno |
Schwalbe Magic Marry, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes Ultra Soft, casing DH |
|
MARTIN KNAPEC (váha 80kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,4 bar | Nie |
Maxxis Assegai', rozmer 29'', šírka 2,5, zmes MaxGrip, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,6 bar | Áno |
Maxxis DHR DD, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes MaxGrip, casing DH |
|
JAKUB ŘÍHA (váha 78kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,1 bar | Nie |
Specialized HILLBILLY, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes T9, Grid Gravity |
ZADNÉ KOLESO | 1,4 bar | Áno |
Specialized HILLBILLY, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes T9, Grid Gravity |
|
SLAWOMIR LUKASICK (váha 85kg) | PREDNÉ KOLESO | 1,2 bar | Áno |
Maxxis Assegai, rozmer 29'', šírka 2,5, zmes MaxGrip, casing DH |
ZADNÉ KOLESO | 1,3 bar | Áno |
Maxxis DHR, rozmer 29'', šírka 2,4, zmes MaxGrip, casing DH |
Aký je výsledok?
DH JAZDCI:
Základným prvkom, ktorý výrazne ovplyvňuje nastavenie tlakov v plášťoch je typ trate a rýchlosť. Na zjazdových tratiach sa za sucha aj mokra jazdí výrazne rýchlejšie ako na endurových traioch. Pri jazde na zjazdovej trati dochádza k väčším preťaženiam a plášte a celkovo kolesá sú výrazne viac namáhané. Jazdci sa potrebujú poriadne "oprieť" do kolies nielen v zákrutách ale aj na dopadoch z dropov, skokov a celkovo pri prejazde náročními sekciami.
Ako však môžete vidieť tak medzi Rasťom Baránkom a Adamom Rojčekom je váha rovnaká ale tlaky mierne odlišné. Dôvodom je ich vlastná preferencia a štýl jazdy ktorý uprednosťnujú. Výrazný vplyv na nastavenie tlakov má jednoznačne aj komplexné nastavenie tlmenia. Tlak v plášti má priamo úmerný vplyv na odskok aj kompresiu v tlmení.
V tabuľke je vidieť, že adam jazdí vyšší tlak ako rasťo takmer za každých podmienok. Podľa ich vlastných slov jazdí adam trochu agresívnejšie alebo si niekedy vyberá menej čísté stopy. Jeho preferencia tlaku v plášťoch tomu trochu nasvedčuje. Rasťo jazdí viac na čistotu aj keď pri zjazde je to vždy rodeo. Každopádna obaja jazdia veľmi tesné časy a neustále sa striedajú na stupňoch víťazov.
ENDURO JAZDCI:
Pri endure sú rozdiely v tlakoch u jednotlivých jazdcov výraznejšie. Najľahším jazdcom v enduro kategórii je Ľuboš Staňo. Logicky by mal jazdiť najnižšie tlaky.
Ľuboš jazdí veĺmi čisto. Strávili sme spolu niekoľko dní jazdenia na Slovensku aj v Alpách a je radosť sledovať čistotu akou prechádza totálnym mordorom a jeho kolesá kopírujú všetky narevnosti akoby jazdil na čarovnom koberci od gina. Ľuboš je okrem skvelého profi jazdca aj špičkový servisák vidlíc a tlmičov a jeho tajomstvo je jednoznačne ukryté aj v nastavení tlmenia. Ľuboš sám tvrdí, že potrebuje na každé typ povrchu a trate taký setup tlmenia a tlaku v plášťoch aby jeho kolesá dokonale kopírovali terén a vidlica a tlmič ho "nebili". Ĺuboš ako papierovo najľahší a aj logicky jazdí takmer najnižšie tlaky. Takmer!
Na našom zozname je však ešte niekto, ktorého tlaky nám vyrazili dych. Svetový pretekár a jeden z najrýchlejších jazdcov svetovej enduro série - Slawomir Lukasik, aktuálne za Yeti Factory Team. Slawomir je so svojimi 85kg o 15kg ťažší ako Ľuboš Staňo ale jazdí suverénne najňižšie tlaky zo všetkých uvedených jazdcov. Žeby toto bol recept na svetové pódia? Určite nie! Je za tým opäť extrémny talent, štýl jazdenia a vlastná preferencia. Slawomir jazdí dh casing plášte a inserty vpredu aj vzadu.
Len 2 inserty na trhu - cushcore (jazdí ho slawomir) a náš mtb rival insert (jazdí ho rasťo, adam, ľubo, stanislav, jakub) sú vyrobené tak, že vďaka stredovému vyvýšenému žlabu držia pevne nacvaknuté v ráfiku. To spôsobuje, že plášt je v mieste pri ráfiku tuhý aj pri nižších tlakoch. To znamená, že aj pri tak nízkych tlakoch ako jazdí slawomír (1,3 / 1,45 v suchu a 1,2 / 1,3 v mokru) sa plášť "nežuje " (nekrčí sa bočnica) a zachováva si skvelú trakciu, čo znamená že sa plášť menej šmýka na mokru a má menšiu tendenciu ísť do sklzu na suchu). V jednoduchosti jazdec dosahuje väčší grip a stále dobré odvaľovanie plášťa.
Ďalšie veľmi zaujímavé hodnoty sú od Stanislava Sehnala. Standa ako jediný v našom porovnaní jazdí rovnaký setup na suchu aj mokru, pri DH aj EN kategórií. Standa je jeden z najrýchlejších EN / DH riderov v čechách.
Nakoniec sme sa pozreli na 2 enduro pretekárov, ktorí si už niekoľko rokov držia stabilnú formu a takmer zakaždým ich vidíme na stupňoch víťazov alebo najhoršie v TOP 3 v rámci enduro série - Martin Knapec a Jakub Říha. Obaja majú približne rovnakú váhu ale tlaky jazdia dosť odlišné. Jakub Říha jazdí v mokru aj suchu na prednom aj zadnom kolese o cca 0,3 baru menej ako Martin Knapec. Hodnota 0,3 baru je pomerne veľký, pre mnohých jazdcov nepredstaviteľný rozdiel.
S Jakubom sme ešte najazdili. S Martinom áno a vieme, že je veľmi precízny jazdec, mtb tréner a aj skvelý trailbuilder, vďaka ktorému máme mnoho famóznych trailov v rajeckej doline. Jakub a Martin majú rovnako zrejme odlišný štýl jazdenia a budeme veĺmi radi ak ich uvidíme spolu na štarte enduro série.
Záver:
Pri insertoch nie je pre mňa prekvapením, že ich jazdia všetci. Insert nielen chráni plášť pred defektom a ráfik pred poškodením ale hlavne zlepšuje jazdné vlastnosti. Vzadu je nevyhnutnosťou a v predu skôr podľa typu tratí a vlastných preferencií.
Keď sa pozerám na tabuľku s tlakmi, priznám sa, že som sám po rokoch skúseností nečakal také výrazne rozdiely. Vďaka insertom a dh casing alebo zjazdovým plášťom si kolesá zachovávajú ideálne jazdné vlastnosti aj pri nižších tlakoch. Zjazdové plášte a inserty však jazdia všetci z uvedených jazdcov a aj napriek tomu sú rozdiely v tlakoch prekvapivo veľ'ké. Moje odporúčanie je nájsť si svoj ideálny setup, vďaka ktorému sa môžete zlepšiť a jazdiť s väčsou istotou. Verím, že vám s tým tento článok a uvedené hodnoty profi jazdcov pomôžu.
Vlado / mtbrival